Succesverhaal in Noorwegen

June 12, 2007

VG is de best verkopende tabloid in Noorwegen. De omschakeling naar digitaal is een succesverhaal (2 mo bezoekers per week).

Online brengt 20% van het bedrijfsinkomen op (+28% in het vierde kwartaal), het dubbele van wat mediabedrijven elders halen. VG startte gratis kranten in Frankrijk en Spanje (20 minutes).
Redenen:

– Al in 1995 investeerde VG in nieuwe media en bleef dit volhouden tot vandaag. Terwijl andere kranten skeptisch werden en investeringen stopzetten.

– Topmanagment kwam van buiten de krantenwereld, zodat kannibalisme niet werd gevreesd. Men beseft dat klant beslist.

– Inkomsten van ‘classified’ sites vangt de daling van krantenadvertenties op (Noorse versie van onze Hebbes.be)

– VG is in Noorwegen populairder dan Google en heeft een eigen zoekmachine, Sesam. Omdat wij nieuwssites bezoeken door links te volgen van zoekmachines, zijn we even snel weg als we gekomen zijn. Daarom kiezen adverteerders bij ons eerder om bij Google hun centen achter te laten.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: